
Herbronnen met Aco Belgium

HERBRONNEN MET ACO BELGIUM
In een wereld vol duurzaamheidsdoelstellingen ontpopt de opvang, zuivering en het hergebruik van (regen)water zich tot een onmisbare schakel. ACO is één van de wereldmarktleiders op het gebied van afwateringstechnologie en beheert vanuit de vestiging in Merchtem de Belgische markt. Van de goten die je in de bouwmarkt vindt tot vetafscheiders voor grootkeukens: ACO Belgium verdeelt het allemaal. Om ook in de projectverkoop voor zwaardere industriële toepassingen door te groeien, drong een veranderingsproces zich op. En zo kwam Rezolv boven water.
Dubbele koppositie als doel
Deel uitmaken van een multinational, maar werken vanuit een stevige kmo-structuur. Het was drie jaar geleden meteen de eerste uitdaging voor Managing Director Nico De Broyer. “Het bedrijf groeide in 20 jaar tijd van 10 medewerkers en 7 miljoen omzet naar een team van 38 mensen met een omzetcijfer van 22 miljoen euro. Structuren, processen en procedures groeiden niet mee en dat leidde de voorbije jaren tot stagnatie. Er moest dus iets veranderen om onze ambities waar te maken, namelijk de koppositie inzake distributie vasthouden en binnen afzienbare tijd ook vooraan meedraaien in de verkoop aan grootschalige projecten.”
De tweede indruk
“Tot dat moment had ACO Belgium nog nooit een beroep gedaan op externe consultants. En ook nu waren we (nog) niet op zoek. Rezolv nestelde zich door eigen prospectie in ons vizier. Hun verhaal prikkelde mij meteen en ik nodigde Robbie uit voor een kennismaking. Zoals dat dan gaat, tast je elkaar eerst wat af en detecteer je voorzichtig de opportuniteiten. Die eerste indruk zat goed. Maar vooral de tweede indruk gaf voor mij de doorslag. Hij zag waar wij als kmo tegenaan liepen en begreep oprecht voor welk veranderingsproces we stonden. Wanneer hij vertelde dat hij ons kon helpen om structuur te brengen en richting te geven, kwam dat heel vastberaden over. Terecht, zo blijkt anderhalf jaar later.”
Gedeelde verantwoordelijkheid
“Eerlijk? Het sprak me stiekem wel aan dat Rezolv de lat zo hoog legde voor zichzelf. Tegelijk wezen ze ons in die eerste fase op ónze verantwoordelijkheden. Je kunt wel een beroep doen op een externe partij om intern zaken op orde te zetten en processen te faciliteren, maar de finale uitvoering moet wel van de organisatie zelf komen. Dat was ook mijn persoonlijk uitgangspunt. Ik wilde een helder plan van aanpak met drie of vier uitgesproken prioriteiten waarmee we heel concreet zelf aan de slag konden. De weg en de wil om daar uit te komen, vond en voelde ik bij Rezolv.”

Neuzen op de feiten én in dezelfde richting
“In een kmo-structuur als de onze ben je vaak op jezelf aangewezen en beheerst het blussen van brandjes je agenda. Je hebt te weinig tijd om afstand te nemen en strategisch naar de dingen te kijken. Daarom kozen we voor de Rezolv Review, een diepgaande audit vanuit de bestaande bedrijfsprocessen.”
Neutrale nuloefening
Robbie en zijn team gingen één dag lang in gesprek met de verschillende afdelingen binnen ACO Belgium. “Dat was enorm intensief. In vier interviewsessies draaiden twee consultants onze organisatie binnenstebuiten. Strategie, sales, operations en finance: de belangrijkste stakeholders binnen elke cel kregen de kans om vrank en vrij te vertellen over hun werking en de bijhorende obstakels. Zonder de aanwezigheid van leidinggevenden of hoger management. Rezolv zweert bij die objectieve voeling met de mensen en het terrein om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen. Ze wilden álles gezien hebben – van de burelen tot het magazijn – om vervolgens een doordacht rapport uit te werken.”
Wat, wanneer en wie?
Dat volgde – precies zoals afgesproken – twee weken later. “De Rezolv Review resulteerde in drie prioritaire acties. Het rapport benadrukt niet alleen de urgentie van die acties, maar beschrijft ook een plan van aanpak en zet aan om na te denken over wie het ownership van nieuwe taken op zich gaat nemen. Bijkomend voert Rezolv binnekort ook nog een Pricing Audit uit via de nieuwe businesstak Yggra. Want ook voor een complexe materie zoals prijsstrategie laten we ons graag omringen door experten om ons verder te ondersteunen.”
De stok achter de deur
Samengevat: de eigen medewerkers reikten de puzzelstukken aan en Rezolv legde alles overzichtelijk bij elkaar. “Er zijn zeker inzichten bijgekomen, maar de grote meerwaarde zit toch vooral in het structureren en durven benoemen van de dingen. Anders dan veel andere consultancy agencies houdt het bij Robbie en co ook niet op bij het rapport. Na de presentatie van hun audits vertellen ze duidelijk wat de next steps zijn en volgen ze de geformuleerde acties en timing eigenhandig op. Gebeurt iets niet binnen de afgesproken deadline, dan hangen ze meteen aan de telefoon. Ik noem ze soms al lachend onze ‘stok achter de deur’. Maar eigenlijk ben ik daar heel blij mee. Als je je engageert voor dit soort begeleiding, moet je daar ook vol voor gaan. Anders is het verloren tijd, geld en moeite.”
Bordjes en ballen
“Dat is ook het voordeel van een externe partij. Je krijgt niet de kans om de dingen op zijn beloop te laten. Robbie en zijn experts houden constant alle bordjes draaiende. Op die manier realiseerden we in korte tijd al heel wat dingen samen. Zowel organisatorisch al strategisch. Mijn advies? Als je echt change wil creëren, schakel dan een sparringpartner als Rezolv in. Maar heb dan wel de ballen om de confrontatie aan te gaan.”