4 tips om jouw voorraad te optimaliseren

Introduction

Optimizing your inventory provides a huge competitive advantage to your business. Keeping stock costs money and that is why it is important to pay sufficient attention to the organization of your stock management. Due to the strongly increased number of orders in e-commerce, it is important to take the necessary action in good time. With the right tools and approach, managing your inventory efficiently can be a huge asset to your company. Below we give some tips on how to optimally organize your stock.

1. Product range

Your offered product range has a major influence on your stock management. The more products you have in stock, the greater the cost. On the other hand, a wide range is appreciated by many customers. It is therefore best to make an analysis of the range based on the turnover and margin per product. 

This way you can distinguish which products generate money and which cost money. On the basis of this you can put together an optimal product range. The ABC analysis is one way to map this stock


2. Minimumvoorraden

De minimumvoorraad is het minimum aantal artikels dat je van een product in voorraad hebt liggen. Dit bouwt enige zekerheid in dat klanten steeds bediend kunnen worden. Hanteer deze minimumhoeveelheid als bestelniveau en bestel artikels bij tot je terug je maximumaantal in voorraad hebt. 

De ideale minimumvoorraad hangt af van verschillende factoren. Voorraad aanhouden kost geld, maar door zonder stock komen te zitten loopt de onderneming omzet mis. Het is dus belangrijk om de juiste balans te vinden.


3. De ideale bestelgrootte

Sommige leveranciers hanteren een minimum bestelhoeveelheid. Informeer je hierover op voorhand bij verschillende leveranciers zodat u de meest geschikte leverancier kan kiezen. De aankoopprijs is hierbij natuurlijk van belang, maar wanneer je in grote hoeveelheden moet bestellen, worden je voorraadkosten ook hoger, ondanks dat de stukprijs dan meestal daalt.


4. Leveranciersmanagement

Worden producten altijd op tijd, in de juiste hoeveelheid en tegen de juiste prijs geleverd? Met andere woorden: kun je vertrouwen op je huidige leveranciers? Een goede vertrouwensband met leveranciers die de optimale bestelhoeveelheden aanleveren bezorgen je een concurrentievoordeel op lange termijn.

Om al deze zaken beheersbaar te maken, helpt een degelijk warehouse management system (WMS) dat voldoet aan jouw specifieke noden. Daarom werken we met ons systeem altijd op maat van onze klant en configureren we het WMS zo gebruiksvriendelijk en laagdrempelig mogelijk. 

Je onderneming digitaliseren in 6 stappen